Veelgestelde vragen

Let op! U ziet hier alle diensten van Reisbalans, niet alleen wat op u van toepassing is.
Wilt u hier meer over weten? Login bij de Reisbalans portal en bekijk onder het kopje ‘Help’ de bijlage van uw werkgever.

Vind hieronder het antwoord op uw vraag of gebruik de zoekfunctie. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

klantenservice@reisbalans.nl
088 – 934 3456

Of zoek per categorie

Deelvervoer (auto & fiets)
Greenwheels & taxi
Mobiliteitskaart
Parkeren (straat & garage)
Reisbalans account
Reisbalans app
Reisbalans portal
Ritadministratie
Tanken & elektrisch laden
  • Welke telefoon heb ik nodig voor de Reisbalans app?

    U kunt de Reisbalans app downloaden als u een iPhone of een toestel met Android (4.0 of hoger) hebt. U vindt de app in Google Play en App Store. Een versie voor de Windows Phone (met beperkte mogelijkheden) is in ontwikkeling.

  • Hoe kom ik aan een Reisbalans account?

    U wordt door uw werkgever aangemeld bij Reisbalans. U krijgt vervolgens een mail van Reisbalans met daarin een persoonlijke link. Hiermee activeert u uw account. U kunt zelf een wachtwoord kiezen.

    Met deze inloggegevens kunt u gebruik maken van de Reisbalans online portal en app voor uw mobiele telefoon.

  • Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat nu?

    Ga naar de online portal ‘Mijn Reisbalans’ en kies voor wachtwoord vergeten. Geef het e-mailadres op waarmee u bij Reisbalans bekend bent. U ontvangt per e-mail een link om uw wachtwoord opnieuw in te stellen.

  • Hoe wordt er met mijn gegevens omgegaan?

    Reisbalans handelt volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

    Eventuele GPS-gegevens en handmatig geregistreerde kilometers worden pas zichtbaar voor uw werkgever als u ze zelf bevestigt in Mijn Reisbalans. Ritten die u als privé bevestigt zijn niet zichtbaar voor uw werkgever.

    Zijn de privé-ritten of -transacties gemaakt met een door de werkgever betaalde mobiliteitskaart? Dan krijgt de werkgever in de verrekening wel de bedragen te zien, maar niet de route.

    Hier vindt u ons Privacy Statement.

  • Welke browser heb ik nodig voor mijn.reisbalans.nl?

    Reisbalans werkt op vrijwel elke browser zoals Chrome, Safari en Firefox.

    Heeft u InternetExplorer (IE) op uw computer of laptop? Reisbalans is geoptimaliseerd voor IE9 of hoger. Bij een verouderde versie kunt u problemen ervaren. Door in Internet Explorer rechtsboven op het tandwiel-icoon te klikken en vervolgens te kiezen voor ‘Over Internet Explorer’ ziet u welke versie van Internet Explorer u gebruikt.

  • Hoe kan ik inloggen bij mijn.reisbalans.nl?

    U kunt bij de Reisbalans online portal inloggen door rechtsboven naar ‘Mijn Reisbalans’ te gaan of door hier te klikken.

    Om in te kunnen loggen, heeft uw een Reisbalans account nodig. Heeft u deze nog niet? Neem dan contact op met uw werkgever.

  • Wat kan ik met het ‘Dashboard’?

    Op het Dashboard ziet u een overzicht van de kosten die u gemaakt heeft, vergoed krijgt of verrekend worden met uw salaris.

    Ook ziet u een overzicht van uw reisgedrag van de huidige maand.

  • Wat kan ik met het ‘Ritten & declaraties’?

    Op deze pagina kan u al uw ritten en declaraties terugzien die zijn geregistreerd met uw mobiliteitskaart of met de GPS-tracker van de app (mits u deze aan heeft staan).

    Heeft u de GPS-tracker niet aan staan of wilt u een andere rit declareren? Dan kunt u deze hier eenvoudig zelf toevoegen.

  • Wat kan ik met ‘Kilometerstanden’?

    U kunt hier minstens één keer per maand uw kilometerstand noteren. Op basis daarvan kan Reisbalans uw restkilometers en brandstofverbruik laten zien. De restkilometers zijn de kilometers die u wel heeft gemaakt, maar waar geen ritten in uw rittenregistratie tegenover staan. Deze kilometers worden aangemerkt als privé-kilometers.

  • Wat kan ik met ‘Mobiliteitskaart’?

    Deze pagina geeft een overzicht van uw mobiliteitskaart(en). Hier ziet u uw huidige (actieve) kaart, beëindigde mobiliteitskaarten en wat u precies kan met uw kaart.

    Als uw mobiliteitskaart verloren of gestolen is of u wilt de kaart beëindigen (overleg met uw werkgever of dit ook voor u geldt), dan kunt u dat hier regelen.

    Heeft u een mobiliteitskaart aangevraagd? Dan kunt u hier de voortgang bekijken.

  • Wat kan ik met ‘Parkeren’?

    Als u gebruik mag maken van parkeren (straat of garage), dan kunt u hier uw Yellowbrick klantnummer terugvinden. Met dit klantnummer kunt u inloggen in uw Yellowbrick account om gebruik te kunnen maken van de parkeerfunctie.

  • Wat kan ik met ‘Deelvervoer’?

    Als uw werkgever gebruik maakt van deelvervoer, dan kunt u hier het deelvervoer activeren. Zodra u de voorwaarden heeft geaccepteerd, wordt uw account aan de functie gekoppeld en kunt u via deze pagina reserveringen maken en wijzigen.

  • Wat kan ik met ‘Reismiddelen’?

    Op deze pagina kunt u de reismiddelen vinden waar u gebruik van mag maken en reismiddelen die beëindigd zijn. U kunt hier ook een privé auto toevoegen, zodat u de daarmee gemaakte ritten kan declareren.

    Om een privé auto toe te voegen, klikt u rechtsboven op ‘Voeg privé-auto toe’.

    U kunt het kenteken van uw auto invoeren, waardoor de Co2-uitstoot en energielabel berekend kunnen worden. Wilt u dit niet, dan kan u ook ervoor kiezen om een kenmerk toe te voegen. Dit kan bijvoorbeeld zijn ‘privé’ of ‘eigen vervoer’.

  • Wat kan ik met ‘Favorieten’?

    Op deze pagina kunt u uw favoriete adressen toevoegen. Declareert u ritten handmatig en wilt u niet iedere keer het adres opnieuw invoeren? Dan kunt u hier een favoriet adres invoeren, zoals uw thuis adres.

    Klik rechtsboven op ‘+ Favoriete locatie toevoegen’. Geef het adres vervolgens een naam (bijvoorbeeld ‘Thuis’ of ‘Werk’) en voer het adres in. Klik vervolgens op ‘Opslaan’.

  • Wat kan ik met ‘Exports’?

    Hier kunt u al uw ritten en declaraties als Excel bestand exporteren voor uw eigen administratie. Klik hiervoor op de knop rechts bovenin.

  • Hoe installeer ik de Reisbalans app?

    U vindt de app in Google Play voor Android en App Store voor iPhone. Klik op ‘Installeren’ en login met uw Reisbalans account.

  • Waarom wordt bij de installatie van de app om een aantal machtigingen gevraagd?

    Als u de Reisbalans-app op uw smartphone installeert, krijgt u de melding dat de Reisbalans-app toegang wil hebben tot een aantal bronnen op uw telefoon. Om de installatie af te ronden, moet u hiermee akkoord gaan, ook al zult u diverse functionaliteiten wellicht niet gebruiken.

    Reisbalans heeft zelf GEEN toegang tot deze bronnen; het is alleen bedoeld voor uw eigen gebruiksgemak. Concreet gaat het om de volgende bronnen:

    Toegang tot contacten
    Gebruikt u de reisplanner op uw telefoon, dan kunt u nog eenvoudiger ritten van/naar uw contacten plannen.

    Google serviceconfiguratie
    Dit is nodig voor het gebruik van Google Maps binnen de app (zoals de kaartjes die u bij de ritten vindt).

    Locatiebepaling
    Dit is nodig om de GPS-tracker te kunnen gebruiken. De locatiebepaling heeft ook een functie binnen de reisplanner; u kunt dan kiezen om een reis te plannen van of naar uw ‘huidige locatie’.

    Toegang tot agenda/kalender
    Gebruikt u de reisplanner op uw telefoon, dan kunt u ritten uit de reisplanner toevoegen aan een bepaalde agenda of kalender op uw telefoon.

    Foto’s
    Sommige organisaties maken gebruik van de declaratiefunctie binnen Reisbalans. U kunt dan een bonnetje fotograferen en uploaden in de app.

    Heeft u een iPhone, dan kunt u ze na installatie desgewenst uitschakelen via de privacy-instellingen van de telefoon. Bij Android-toestellen is dit niet mogelijk.

  • Hoe kan ik inloggen bij de Reisbalans app?

    Als u de app geïnstalleerd heeft, kunt u inloggen met uw Reisbalans account. Heeft u nog geen account? Neem dan contact op met uw werkgever.

  • Wat zie ik bij ‘Kosten’?

    Hier kan u al uw ritten en declaraties terugzien die zijn geregistreerd met uw mobiliteitskaart of met de GPS-tracker van de app (mits u deze aan heeft staan).

    Heeft u de GPS-tracker niet aan staan of wilt u een andere rit declareren? Dan kunt u deze hier eenvoudig zelf toevoegen.

  • Wat kan ik met ‘Reismiddelen’?

    Hier kunt u de reismiddelen vinden waar u gebruik van mag maken. U kunt hier ook een auto toevoegen, zodat u de daarmee gemaakte ritten kan declareren.

    Om een auto toe te voegen, klikt u rechtsonder op het blauwe plusje.

    U kunt het kenteken van uw auto invoeren, waardoor de Co2-uitstoot en energielabel berekend kunnen worden. Wilt u dit niet, dan kan u ook ervoor kiezen om een kenmerk toe te voegen. Dit kan bijvoorbeeld zijn ‘privé’ of ‘eigen vervoer’.

  • Wat kan ik met ‘Vervoer’?

    Als uw werkgever gebruik maakt van deelvervoer, dan kunt u hier reserveringen maken en wijzigen.

  • Wat kan ik met ‘Parkeren’?

    Als u gebruik mag maken van parkeren (straat of garage), dan kunt u hier uw Yellowbrick klantnummer terugvinden. Met dit klantnummer kunt u inloggen in uw Yellowbrick account om gebruik te kunnen maken van de parkeerfunctie.

  • Wat kan ik met ‘Routeplanner’?

    Met deze functie kunt u de route naar uw (favoriete) bestemming plannen via Google Maps.

  • Wat kan ik met ‘Locaties’?

    Met deze functie kunt u zien op verschillende locaties zien hoeveel OV-fietsen er nog beschikbaar zijn en waar u deze kunt ophalen. In de toekomst zullen er extra diensten worden toegevoegd.

  • Wat kan ik met ‘Kaarten’?

    Hier vindt u een overzicht van uw mobiliteitskaart(en).

    Als uw mobiliteitskaart verloren of gestolen is of u wilt de kaart beëindigen (overleg met uw werkgever of dit ook voor u geldt), dan kunt u dat hier regelen.

  • Hoe werkt de GPS-tracker?

    Als u de GPS-tracker aanzet, registreert de Reisbalans app welke route en afstand u aflegt. Deze De ritten worden zo veel mogelijk verrijkt, bijvoorbeeld met een vervoermiddel.

    Ongeveer een uur na het beëindigen van de rit verschijnen de ritgegevens in uw Reisbalans account. Soms duurt dit iets langer.  De ritregistratie is een lerend systeem, dat nauwkeuriger wordt naarmate u het langer gebruikt.

    Let op! Ritten met het openbaar die u met de mobiliteitskaart maakt worden automatisch zichtbaar in uw Reisbalans portal. Deze hoeft u dus niet via GPS of handmatig te registeren. Deze ritten kunt u verwijderen in uw Reisbalans account.

    Moet ik nog iets met deze gegevens doen?
    Ja: per rit moet u nog o.a. het reisdoel aangeven (bijvoorbeeld zakelijk) en het reismiddel (bijvoorbeeld auto). Reisbalans doet hiervoor zelf al suggesties op basis van uw voorkeursinstellingen. Daarna bevestigt u de rit.

    Waarom registreert de GPS-tracker niks?
    Tips die mogelijk kunnen helpen:

    • Controleer of u de meest actuele versie van de app hebt geïnstalleerd
    • Check of de app open staat en of u bent ingelogd
    • Check of de GPS-tracker aan staat
    • Check of de ‘locatievoorzieningen’ op uw telefoon zijn geactiveerd
    • Check of ‘background app refresh’/‘ververs apps op de achtergrond’ aan staat (voor iPhone gebruikers)
    • Is dit allemaal het geval? Sluit dan de app even af en open hem opnieuw.

    Lukt het ondanks deze tips niet? Neem dan contact op met de klantenservice van Reisbalans. Wij zijn op werkdagen 24/7 bereikbaar via telefoonnummer 088-934 34 56 of klantenservice@reisbalans.nl.

    De GPS-tracker verbruikt veel batterij van mijn telefoon
    Om batterijverbruik te beperken, staat de app in ‘slaapstand’ totdat u uw gaat verplaatsen. U kunt er ook voor kiezen de GPS-tracker per rit aan te zetten. Na uw rit wordt de GPS dan vanzelf uitgeschakeld.

    Wie kan mijn GPS-gegevens inzien?
    De GPS-gegevens worden geanonimiseerd op een beveiligde server opgeslagen. Voor u zelf zijn ze zichtbaar in uw Reisbalans account. Per rit beoordeelt u of u deze bevestigt of verwijdert.

    Alleen ritten die u heeft bevestigd, zijn zichtbaar voor uw werkgever. Heeft u bij de rit aangegeven dat deze privé was, dan ziet de werkgever deze gegevens NIET.

  • Hoe kan ik een rit declareren?

    De rittenregistratie in uw Reisbalans portal is de basis voor uw declaraties. De ritten die u daar ziet, zijn geregistreerd met uw mobiliteitskaart of met de GPS-tracker van de app (mits u deze aan heeft staan).

    Heeft u de GPS-tracker niet aan staan of wilt u een andere rit declareren? Dan kunt u deze eenvoudig zelf toevoegen.

    Mijn Reisbalans
    Login en klik op ‘Ritten & declaraties’. Kies de dag waarvoor u uw rit wilt toevoegen en klik op het menu aan de rechterkant. Selecteer ‘+ Declaratie/Rit’.

    Vul vervolgens het formulier in. Kies de datum waarop u gereisd heeft (deze staat automatisch op de dag die u in de stappen hierboven gekozen heeft) en noteer de tijd waarop u deze rit heeft gemaakt.

    Wat heeft u gedaan?
    Selecteer dat het om een rit gaat. Kies daarna welk vervoersmiddel u heeft gebruikt. Gaat het om een auto? Selecteer dan ook het gebruikte kenteken.

    Waarvoor heeft u dit gedaan?
    Kies welk doel de rit had om de juiste vergoeding te krijgen.

    Zakelijk – Ritten van uw (vaste) werkadres naar bijvoorbeeld afspraken en terug.
    Woon-werk – Ritten van uw huis naar uw (vaste) werkadres en terug.
    Privé – Ritten die u niet voor uw werk heeft gemaakt. Het kan zijn dat deze optie niet te zien is, omdat uw werkgever privé reizen niet toestaat.

    Vergoeding op basis van?
    Kies of de rit op basis van de gereisde afstand (het aantal kilometers) moet worden vergoed of op basis van een vast bedrag (per rit). Welke optie u moet kiezen, is afhankelijk van het beleid van uw werkgever.

    Wat was de afstand? (bij gebruik van een auto)
    Als uw rit met een auto is geweest, dan ziet u dit kopje verschijnen. Vul bij ‘Van’ het adres in waarvan u vertrokken bent en bij ‘Naar’ het adres waar u naartoe ging. Het systeem pakt vervolgens automatisch de bijbehorende kilometers.

    Verantwoording
    Sommige werkgevers werken met verschillende projecten en bijbehorende codes. Is dit ook het geval bij uw werkgever, kies hier dan het juiste project. Werkt uw werkgever niet met projecten? Laat dit veld dan leeg.

    Als alles correct is ingevuld, kunt u vervolgens op ‘Opslaan’ klikken. U kunt zien dat de zojuist ingevulde rit bij uw Ritten & declaraties te zien is.

    Reisbalans app
    Open de app en druk op ‘Kosten’, of ga naar ‘Kosten’ in het menu onderin en druk op het groene plusje rechts onderin.

    Vul vervolgens het formulier in. Kies de datum waarop u gereisd heeft en noteer de tijd waarop u deze rit heeft gemaakt.

    Wat wilt u declareren?
    Selecteer dat het om een rit gaat. Kies daarna welk reismiddel u heeft gebruikt. Gaat het om een auto? Selecteer dan ook het gebruikte kenteken.

    Hoe wilt u declareren?
    Kies welk doel de rit had om de juiste vergoeding te krijgen.

    Zakelijk – Ritten van uw (vaste) werkadres naar bijvoorbeeld afspraken en terug.
    Woon-werk – Ritten van uw huis naar uw (vaste) werkadres en terug.
    Privé – Ritten die niks met uw werk te maken hebben (niet alle werkgevers staan toe dat medewerkers privé reizen; controleer dit bij uw werkgever).

    Als u een rit wilt declareren, kiest u hier voor ‘Afstand’. Wilt u een bedrag declareren (bijvoorbeeld een zakelijk lunch), dan kiest u voor ‘Bedrag’.

    Als voor ‘Afstand’ kiest, dan ziet u twee nieuwe velden verschijnen. Vul bij ‘Van’ het adres in waarvan u vertrokken bent en bij ‘Naar’ het adres waar u naartoe ging. Het systeem pakt vervolgens automatisch de bijbehorende kilometers.

    Details
    Sommige werkgevers werken met verschillende projecten en bijbehorende codes. Is dit ook het geval bij uw werkgever, kies hier dan het juiste project. Werkt uw werkgever niet met projecten? Laat dit veld dan leeg.

    Als u van uw werkgever een verklaring over de rit moet toevoegen, kan dat in het ‘opmerkingen’ veld.

    Opslaan of bevestigen
    Met deze keuze wordt u gevraagd of u de rit meteen wilt verantwoorden (dus dat deze wordt doorgestuurd naar uw werkgever) of dat u dat (nog) niet wilt. Wilt u dat wel, dan kiest u voor ‘Bevestigen’. Wilt u dat niet, dan kiest u voor ‘Opslaan’ en kunt u deze rit later alsnog bevestigen (bijvoorbeeld tegelijk met de rest van de week).

    Zodra u een keuze heeft gemaakt, kunt u zien dat de zojuist ingevulde rit bij uw Kosten staat.

  • Hoe verantwoord ik een rit?

    Als uw werkgever wilt dat u uw ritten verantwoordt, dan kunt u dit bij ‘Ritten & declaraties’ doen.

    Zodra u uw ritten heeft bevestigd, worden ze als declaratie ingediend bij uw werkgever. Bevestigen = declareren. Uw werkgever weet dan hoeveel ritten/kilometers u heeft gemaakt en kan deze aan u vergoeden.

    Mijn Reisbalans
    Klik linksboven op het grijze vakje naast het weeknummer. Deze functie selecteert de complete week. Onderaan verschijnt nu de button ‘Bevestigen’. Klik hierop om uw ritten te verantwoorden.

    Wilt u per dag verantwoorden? Klik dan op het grijze vakje naast de datum. Onderaan verschijnt nu de button ‘Bevestigen’. Klik hierop om uw ritten van deze dag te verantwoorden.

    Reisbalans app
    Als uw werkgever wilt dat u uw ritten verantwoordt, dan kunt u dit bij ‘Kosten’ doen.

    Klik linksboven op het selectie-icoontje (naast ‘Openstaand’) en selecteer vervolgens de ritten die u wilt verantwoorden. Bovenaan verschijnen nu drie opties. Druk op de button ‘Bevestigen’ om uw ritten te verantwoorden.

    Wilt u per rit verantwoorden? Ga dan naar ‘Alle kosten’, zoek de gewenste rit en druk op ‘Bevestig’. Of klik op de gewenste rit en druk dan op ‘Bevestig’.

  • Kan ik een week bevestigen en later ritten toevoegen?

    Dit is mogelijk, maar alleen als die week nog niet verrekend is!

  • Kan ik een bevestigde rit alsnog wijzigen?

    Ja, dit kan in zowel de portal als de app.

    Mijn Reisbalans
    Bekijk in ‘Ritten & declaraties’ welke rit u wilt wijzigen en aan de rechterkant van deze rit op het pijltje waarmee u de rit kan ‘terugzetten’. De rit is nu weer een conceptversie die u kunt wijzigen. Vergeet niet om de rit weer te bevestigen als u deze gewijzigd hebt.

    Reisbalans app
    Klik op de rit en klik vervolgens op ‘Terugzetten’. De rit is nu weer een conceptversie die u kunt wijzigen. Vergeet niet om de rit weer te bevestigen als u deze gewijzigd hebt.

  • Wat moet ik doen met een ‘niet-complete’ rit in mijn overzicht?

    Stel: u bent vergeten uit te checken. Of u komt er bij het uitchecken achter dat u niet had ingecheckt. Of de apparatuur werkt niet naar behoren, waardoor u niet kon in- of uitchecken. Dat betekent dat van een specifieke rit slechts één ‘check-moment’ bekend is. We spreken dan van een ‘niet-complete rit’. U moet deze rit gewoon verantwoorden (indien afgesproken met uw werkgever).

    Gegevens van de vervoerder
    Wat u in Reisbalans ziet, zijn de gegevens die wij van de vervoerder ontvangen. Wij kunnen deze gegevens NIET veranderen. Wij kunnen ook niet controleren of de apparatuur op bijvoorbeeld een station correct werkt. Ook hebben wij geen invloed op het tarief dat de vervoerder in rekening brengt.

    Extra kosten
    De vervoerder brengt in dit soort situaties (ongeacht de oorzaak!) een hoger tarief in rekening, het zogenoemde ‘Correctietarief’. In Reisbalans ziet u welke kosten de vervoerder voor de rit in rekening brengt. Uw werkgever kan ervoor kiezen dit correctietarief aan u door te berekenen. U ziet dit dan in uw Dashboard. De meeste vervoerders bieden de mogelijkheid aan om restitutie aan te vragen over het teveel betaalde bedrag.

    Als u reist met een mobiliteitskaart verstrekt door Reisbalans kunt u restitutie aanvragen via uitcheckgemist.nl (m.u.v. de NS-Business Card). Het kan soms even duren voordat een rit zichtbaar is op uitcheckgemist.nl. In de meeste gevallen is dit binnen 14 dagen, maar uiterlijk binnen 62 dagen.

    Indien uw ingediende restitutieverzoek wordt goedgekeurd, ontvangt u een bericht per mail vanuit uitcheckgemist.nl dat uw restitutie is klaargezet. U dient vervolgens langs één van de OV-chipkaart servicepunten te gaan om het toegekende saldo te laden op uw mobiliteitskaart. Vervolgens ziet u deze transactie in uw persoonlijke portal staan.

    Vragen of opmerkingen? Bel de vervoerder!
    In Reisbalans ziet u de gegevens die wij van de vervoerder ontvangen. Heeft u hierover vragen of opmerkingen (bijvoorbeeld omdat u zeker weet dat u wel heeft uitgecheckt), neem dan contact op met de vervoerder. Wij hebben hier helaas geen enkele invloed op.

    NS-Business Card
    Indien u reist met een NS-Business Card, dient u restitutie aan te vragen in uw persoonlijke NS-portal. Voor meer informatie klikt u hier. Eventuele niet-complete ritten ziet u NIET terug in Mijn Reisbalans.

  • Wat moet ik doen als mijn rit ten onrechte is opgeknipt in twee ritten?

    Als u met de GPS-tracker reist, kan het zijn dat uw rit ten onrechte wordt opgeknipt in twee verschillende ritten, bijvoorbeeld als u stopt om te tanken.

    Mijn Reisbalans
    Om deze twee ritten weer samen te voegen, gaat u naar ‘Ritten & declaraties’. Vervolgens selecteert u de twee ritten door links op het grijze vakje te klikken. Onderin verschijnt nu de optie ‘Samenvoegen’. Als u daarop klikt, ziet u dat de twee ritten weer zijn samengevoegd tot één rit.

    Reisbalans app
    Om deze twee ritten weer samen te voegen, gaat u naar ‘Ritten & declaraties’. Vervolgens selecteert u de twee ritten door linksboven op ‘Selecteer’ te klikken en de twee ritten te selecteren. Onderin verschijnt nu de optie ‘Samenvoegen’. Als u daarop klikt, ziet u dat de twee ritten weer zijn samengevoegd tot één rit.

  • Kan ik meerdere ritten van één dag tegelijk toevoegen?

    Momenteel is dit alleen mogelijk in de online portal en nog niet in de app.

    Login in de portal en klik op ‘Ritten & declaraties’. Klik bij de dag waarop u de ritten wilt toevoegen op het menu aan de rechterkant en klik op ‘+ Declaratie/rit’. Vul de benodigde informatie in en scroll naar ‘Wat was de afstand?’. Zodra u de vakjes ‘Van’ en ‘Naar’ hebt ingevuld, verschijnt eronder een knop met een plusje erop. Als u hierop klikt, kunt nog meer ritten toevoegen. Als u een van de ritten wilt verwijderen, klikt u op de knop met het minteken.

  • Kan ik de ritten van één dag kopiëren naar de rest van de week?

    Momenteel is dit alleen mogelijk in de online portal en nog niet in de app.

    Login in de portal en klik op ‘Ritten & declaraties’. Klik bij de dag waarvaan u de ritten wilt kopiëren op het menu aan de rechterkant en klik op ‘Kopieer dag’. In het scherm dat volgt kunt u aan de linkerkant zien welke ritten er gekopieerd worden. Aan de rechterkant kunt u aangeven naar welke dagen u deze ritten wilt kopiëren. Klik vervolgens op ‘Kopiëren’. U zult nu zien dat de ritten naar de geselecteerde dagen zijn gekopieerd.

  • Hoe vraag ik de mobiliteitskaart aan?

    Zodra u uw Reisbalans account heeft geactiveerd, kunt u in de Reisbalans portal een mobiliteitskaart aanvragen.

    Klik in menu aan de linkerkant op ‘Mobiliteitskaart’ en klik op de button ‘Mobiliteitskaart bestellen’. Een aantal persoonlijke gegevens staat al ingevuld; deze hoeft u alleen nog maar te controleren.

    Houd rekening met een levertijd van 5 tot 10 werkdagen.

  • Hoe activeer ik de mobiliteitskaart?

    U moet de mobiliteitskaart nog activeren voor gebruik. Er wordt een zogenaamde bestelling voor uw kaart klaar gezet en deze moet nog op de kaart gezet worden. Ga hiervoor bijvoorbeeld op het station naar een NS-automaat of loket.

    Als u naar een kaartautomaat gaat, houd dan uw mobiliteitskaart voor de OV-chipkaartlezer. Kies vervolgens in het menu voor ‘Ophalen bestellingen’. U ziet dan het Reisbalans product klaarstaan. Kies ‘Akkoord’ en houd uw kaart weer voor de lezer. De mobiliteitskaart is nu gereed voor gebruik.

  • Hoe gebruik ik de mobiliteitskaart?

    Hoe reis ik in het OV?
    U kunt gebruik maken van de trein/tram/bus/metro van alle vervoerders met de Reisbalans mobiliteitskaart. Dit doet u door in te checken aan het begin van uw reis en uit te checken aan het einde van uw reis.

    Als u van bus of tram wisselt, moet u altijd in het voertuig in- en uitchecken.

    Als u van trein of metro wisselt, moet u inchecken op het beginstation en uitchecken op het eindstation. Stapt u hierbij over naar een andere vervoerder (bijvoorbeeld van NS naar Arriva)? Check dan uit bij de ene vervoerder en check in bij de volgende vervoerder.

    Hoe wissel ik van 1e naar 2e klas of andersom?
    U kunt van klasse wisselen bij een NS-automaat op het station. Houd uw kaart voor de OV-chipkaartlezer en kies voor ‘Klassewissel’. Volg de aanwijzingen op het scherm en vergeet niet in te checken voordat u de trein neemt.

    Hoe kan ik saldo op de mobiliteitskaart laden?
    Het is niet de bedoeling om zelf saldo op uw kaart te laden. Als u dat wel doet, bent u het geld kwijt. Teruggave is helaas niet mogelijk.

    Hoe kan ik een OV-fiets huren?
    U kunt met uw mobiliteitskaart een OV-fiets huren, bijvoorbeeld voor het laatste stukje van uw reis. U hoeft hier alleen uw mobiliteitskaart te laten scannen en kunt meteen wegrijden. De rit kunt u later terugzien in uw Reisbalans account.

    Meer informatie over de OV-fiets vindt u op de website www.ov-fiets.nl.

    Hoe kan ik de fietsenstalling op een treinstation gebruiken?
    Uw mobiliteitskaart bevat het zogenoemde Stallen-op-rekening. Daarmee kunt u uw eigen fiets stallen in de bewaakte stationsfietsenstallingen. Bij sommige stallingen wordt alleen uw mobiliteitskaart gescand (bij het halen en het brengen). Bij andere stallingen krijgt u ook (éénmalig) een sticker met streepjescode op uw fiets geplakt.

    Meer informatie over Stallen-op-rekening én de aangesloten stallingen vindt u hier.

  • Wat moet ik doen als ik mijn mobiliteitskaart vergeten ben?

    Heeft u zelf reiskosten betaald, bijvoorbeeld omdat u de mobiliteitskaart was vergeten? Dat kan gebeuren!

    Informeer bij uw werkgever of u deze kosten via Reisbalans of via het reguliere declaratieproces van het bedrijf kan declareren.

    Reist u met een NS-Business Card, dan kunt u in sommige gevallen de gemaakte reiskosten terugvragen bij de NS. Klik hier voor meer informatie.

  • Wanneer verloopt mijn mobiliteitskaart?

    Uw mobiliteitskaart in 5 jaar geldig en de einddatum kunt u op de kaart zelf vinden. Na 5 jaar krijgt u automatisch een nieuwe kaart opgestuurd, u hoeft hier niks voor te doen.

  • Mag ik mijn mobiliteitskaart ook uitlenen?

    Nee, de kaart is persoonsgebonden. Het is dus niet toegestaan om de kaart uit te lenen.

  • Wat moet ik doen als ik door verhuizing anders ga reizen?

    Zorg ervoor dat na uw verhuizing uw adres in uw Reisbalans portal wordt aangepast. U kunt dit zelf doen, het kan ook zijn dat uw werkgever dit al voor u heeft gedaan. Verder verandert er niks voor u, tenzij anders bepaald door uw werkgever.

  • Wat moet ik doen als mijn mobiliteitskaart verloren/gestolen/beschadigd is?

    Bij diefstal of verlies: blokkeer de kaart zo snel mogelijk! Een eenmaal geblokkeerde kaart kan NIET meer worden ge(re)activeerd. U heeft dus een nieuwe mobiliteitskaart nodig.

    U kunt de kaart zelf blokkeren in uw Reisbalans account.

    Reisbalans portal
    Login en ga naar ‘Mobiliteitskaart’ en klik op de knop ‘Meld als verloren/gestolen’. Er zal automatisch een nieuwe kaart worden aangevraagd en worden toegezonden naar het bij ons bekende huisadres.

    Reisbalans app
    Ga naar ‘Regel het zelf’ en klik op de knop ‘Verloren/gestolen melden’. Er zal automatisch een nieuwe kaart worden aangevraagd en worden toegezonden naar het bij ons bekende huisadres.

    Werkt de kaart niet meer omdat deze beschadigd is? Neem dan zo snel mogelijk contact op met ons. We helpen graag verder. Wij zijn hiervoor 24 uur per dag bereikbaar via telefoonnummer 088-934 34 56 of klantenservice@reisbalans.nl.

  • Hoe kan ik mijn mobiliteitskaart beëindigen?

    Indien u geen gebruik meer wilt maken van uw mobiliteitskaart kunt u deze beëindigen in Mijn Reisbalans.

    • Log in op Mijn Reisbalans en klik links in het menu op ‘Mobiliteitskaart’
    • Scroll naar beneden en klik op ‘Beëindigen’ om de mobiliteitskaart te beëindigen.
    • Stuur de mobiliteitskaart naar Reisbalans en knip deze niet door (een postzegel is niet nodig)

    Reisbalans
    Antwoordnummer 938
    3500 VB Utrecht

    Let op! Nadat u uw mobiliteitskaart heeft beëindigd, kunt u geen gebruik meer maken van eventuele aanvullende diensten (zoals parkeren, deelauto’s en ov-fiets).

  • Wat is deelvervoer?

    Bij deelvervoer maken meerdere personen om de beurt gebruik van één of meerdere vervoersmiddelen. Denk hierbij aan een deelauto of deelfiets.

    Om complexiteit met sleuteloverdracht te vermijden, wordt het deelvervoer van Reisbalans geopend en gesloten met de Reisbalans app i.p.v. met een traditionele sleutel.

  • Hoe reserveer ik een deelauto?
    1. Open de Reisbalans app en klik in het Menu op Deelvervoer
    2. Klik op de + onderin in het scherm
    3. Selecteer een stardatum en tijd. Let op! Deze reservering mag niet in het verleden zijn.
    4. Selecteer een einddatum en tijd
    5. Kies een beschikbare deelauto
    6. Maak de reservering aan door op Bevestig reservering te klikken
    7. Ziet u geen Deelvervoer? Start de Reisbalans opnieuw op!

  • Hoe beëindig ik de reservering van een deelauto?
    1. Breng de deelauto terug op de thuislocatie.
    2. Laad de accu altijd op
    3. Zet Bluetooth aan op uw mobiele telefoon
    4. Open de Reisbalans app en klik in het Menu op Deelvervoer
    5. Klik op uw reservering
    6. Klik op de groene knop met Verbinden
    7. Vergrendel de auto door op de blauwe knop met Vergrendelen te klikken
    8. Beëindig de reservering door op Reservering stoppen te klikken
    9. Bevestig dit

  • Hoe kan ik mijn reservering wijzigen of annuleren?

    Hoe kan ik een reservering wijzigen?
    Dit kunt u niet zelf doen. Bel voor het wijzigen van een reservering altijd met de Reisbalans klantenservice: 088 – 934 34 56.

    Hoe kan ik een reservering annuleren?
    Dit kunt u zelf doen in de Reisbalans app mits de reservering nog niet is ingegaan.  Reserveer alleen een auto als u deze echt nodig heeft. U benadeelt mogelijk anderen door vlak voor vertrek de reservering te annuleren.

    Wat betekenen de verschillende statussen bij mijn reserveringen?
    Gereserveerd: Reservering aangemaakt maar nog niet bevestigd door de beheerder
    Bevestigd: Reservering bevestigd door de beheerder
    Gestart: Huidige actieve reservering
    Afgerond: Reservering is beëindigd
    Geannuleerd: Geannuleerde reservering

  • Hoe open ik een deelauto?

    De auto opent u met de Reisbalans app. Nadat u een reservering heeft gemaakt kunt u in de app de auto openen.

    1. Zet Bluetooth aan op uw mobiele telefoon
    2. Open de Reisbalans app en klik in het Menu op Deelvervoer
    3. Klik op uw huidige reservering
    4. Klik op de groene knop met Reservering starten als deze nog niet gestart is
    5. Klik op de groene knop met Verbinden
    6. Ontgrendel de auto door op de blauwe knop met Ontgrendelen te klikken
    7. Lukt het niet? Zet Bluetooth uit en weer aan of start de Reisbalans app opnieuw op

  • Hoe sluit ik een deelauto?

    De auto kunt u sluiten met de Reisbalans app.

    1. Zet de versnellingspook in de P-stand (voet op de rem)
    2. Zorg dat alle ramen gesloten zijn
    3. Zet de auto uit door op de start/stop knop te drukken
    4. Zet Bluetooth aan op uw mobiele telefoon (indien deze niet aanstond)
    5. Open de Reisbalans app en klik in het Menu op Deelvervoer
    6. Klik op uw huidige reservering
    7. Klik op de groene knop met Verbinden
    8. Vergrendel de auto door op de blauwe knop met Vergrendelen te klikken

    Hoe sluit ik de deelauto af aan het einde van de reservering?
    Zet de auto altijd terug op de thuislocatie aan het einde van de rit. Op de gereserveerde parkeerplek kan je de auto weer opladen voor de volgende gebruiker. Laad de auto altijd weer op voor de volgende gebruiker!

    1. Parkeer de auto op zijn plek en zet de versnellingspook in de P-stand (voet op de rem)
    2. Zorg dat alle ramen dicht zijn
    3. Zet de auto uit door op de start/stop knop te drukken
    4. Open het laadklepje (rechtsachter) met de hand door er op te drukken
    5. Sluit de oplaadkabel aan op de auto en de laadpaal
    6. Houd de laaddruppel bij het display van de laadpaal. Als het lampje van de laadpaal DONKERBLAUW kleurt, laadt de accu op.

    Lukt het niet? Druk de kabels extra goed aan. Houd de laaddruppel nog eens bij het display van de laadpaal.

    1. Controleer of het laden is begonnen op het dashboard van de auto
    2. Berg de laaddruppel weer op in het dashboardkastje
    3. Zet Bluetooth aan op uw mobiele telefoon (indien deze niet aanstond)
    4. Open de Reisbalans app en klik in het Menu op Deelvervoer
    5. Klik op uw reservering
    6. Klik op de groene knop met Verbinden
    7. Vergrendel de auto door op de blauwe knop met Vergrendelen te klikken
    8. Beëindig de reservering door op Reservering stoppen te klikken
    9. Bevestig dit
  • Hoe start en gebruik ik een elektrische deelauto?

    De auto opent u met de app. De auto maakt geen geluid, anders dan u van niet-elektrische auto’s gewend bent.

    1. Controleer of de versnellingspook in de P-stand staat en trap het rempedaal in
    2. Start de auto met de start/stop knop links naast de versnellingspook
    3. Zet de versnellingspook in de versnelling

    P= Parkeerstand/ uit de versnelling en automatisch op de rem
    R= Reverse/ achteruit rijden
    N= Neutraal/ vrij
    D = Drive/ vooruit rijden
    B = ECO modus/ regeneratief remmen   ingeschakeld

    1. Laat het rempedaal opkomen
    2. U kunt nu rijden door het gaspedaal te bedienen

    Hoe moet ik rijden met een Volkswagen E-Golf?

    De e-Golf rijdt als een normale auto. De e-Golf is een automaat. Na het ontkoppelen van de laadkabel start u de auto zoals u gewend bent, maar trapt tegelijkertijd wel het rempedaal in. Bij een elektrische auto zal u geen startend motorgeluid horen.

    Bij terugkomst koppelt u de auto weer aan de laadpaal, zodat de volgende gebruiker ook weer een volle accu heeft.

  • Hoe moet ik een elektrische deelauto opladen?

    Moet ik bij terugkomst altijd opladen?
    Ja. Het is prettig als u een auto ter beschikking krijgt met voldoende accucapaciteit. Als de accu vol geladen is, wordt er geen stroom meer verbruikt. Het is op de eigen deelauto-plaats niet erg als de auto langer dan nodig aan de paal hangt.

    Waar kan ik opladen?
    De Reisbalans deelauto’s beschikken altijd over een “thuislocatie”. Op deze plek haalt u de deelauto op én breng je deze weer terug. Onderweg adviseren wij bij een tussenstop altijd te parkeren bij een laadpaal zodat u de auto tussendoor kunt bijladen. De dichtstbijzijnde en beschikbare laadpalen vind u via:

    www.oplaadpalen.nl
    www.oplaadpunten.nl
    www.fastnedcharging.com

    Kan ik de auto bij elke laadpaal opladen?
    In het dashboardkastje van de auto ligt een sleutelhanger met daaraan de laaddruppel. Deze laaddruppel bevat een chip waarmee u het laden bij elke openbare laadpaal in Nederland kan starten.

    Hoe lang duurt het laden van de Volkswagen E-Golf?
    Het opladen van een volledig lege accu kost zo’n 4,5 uur. In praktijk zal de accu nooit helemaal leeg zijn. Snelladen duurt ongeveer een kwartier tot een half uur.

    Type laadpaal Laadtijd
    Snellader 80% in 43 min.
    Stopcontact (230V) 15 uur en 36 min.
    Laadpaal 3,7 kW 9 uur en 42 min.
    Laadpaal 11 kW 4 uur en 54 min.
    Laadpaal 22 kW 4 uur en 54 min.

     

    Hoe start ik het laden van een Volkswagen E-Golf?
    Aan het einde van de rit of wanneer u een tussenstop maakt, moet de auto aangesloten worden op een laadpaal. Het laden activeert u door:

    1. Open het laadklepje (rechtsachter) met de hand door er op te drukken
    2. Pak de laadkabel uit de achterbak
    3. Plug de laadkabel in de paal en de auto
    4. Pak de laadtag uit het dashboardkastje
    5. Houd de laadtag bij het display van de laadpaal. Als het lampje van de laadpaal DONKERBLAUW kleurt, laadt de accu op.

    Lukt het niet? Druk de kabels extra goed aan. Houd de laadtag nog eens bij het display van de laadpaal.

    1. Controleer of het laden is begonnen op het dashboard van de auto
    2. Berg de laadtag weer op in het dasboardkastje

    Het laden start niet, wat moet ik doen?
    Dit kan meerdere redenen hebben:

    • Laadsnoer niet genoeg ingestoken; steek de stekkers er verder in en bied de laaddruppel opnieuw aan.
    • Motor staat nog aan; controleer of de auto uit staat en bied daarna de laaddruppel opnieuw aan.
    • Laaddruppel niet goed gelezen; volg de instructies van de laadpaal en bied de laaddruppel lang genoeg aan. Controleer of het laden wordt gestart op het display van de auto.

    Hoe stop ik het laden van de Volkswagen E-Golf?
    Het ontkoppelen van de laadpaal werkt als volgt:

    1. Houd de laadtag (uit het dashboardkastje) bij het display van de laadpaal om het laden te stoppen
    2. Als het lampje op de laadpaal GROEN kleurt, is de laadkabel ontgrendeld.

    Lukt het niet? Houd de laadtag nogmaals bij het display van de laadpaal om het laden te stoppen.

    1. Ontgrendel de laadkabel door tweemaal op het knopje met het openstaande slotje (op het portier aan de kant van de bestuurder) te drukken
    2. Verwijder de laadkabel uit de auto en de laadpaal
    3. Sluit het laadklepje (rechtsachter) met de hand
    4. Berg de laadkabel op in de kofferbak
    5. Berg de laadtag weer op in het dashboardkastje

  • Hoe kan ik een elektrische deelauto opladen langs de snelweg?

    Hoe start ik het laden bij een snellaadpunt?

    1. Open het laadklepje (rechtsachter) met de hand door er op te drukken
    2. Pak de CCS-stekker die aan de laadpaal gekoppeld zit en plug deze in de auto Pak de laaddruppel uit het dashboardkastje
    3. Houd de laaddruppel voor de paslezer onder het laadscherm
    4. Druk op ‘start’ in het laadscherm
    5. Het laden zal nu starten. Dit is zichtbaar in het laadscherm op de laadpaal en op het dashboard van de auto.
    6. Berg de laaddruppel weer op in het dashboardkastje

    Let op! U heeft geen app nodig om bij Fastned te laden, hoewel het display dit aangeeft. Start het laden niet, hang de stekker weer terug in de houder van de laadpaal en probeer het opnieuw.

    Hoe stop ik het laden bij een snellaadpunt?

    1. Druk op ‘stop’ in het scherm om het laden te beëindigen
    2. U kunt nu zien hoe lang er is geladen en hoeveel de auto is bijgeladen
    3. Ontgrendel de laadkabel door tweemaal, op het knopje met het openstaande slotje, op het portier aan de kant van de bestuurder te drukken
    4. Hang de CCS-stekker terug in de houder van de laadpaal
    5. Sluit het laadklepje (rechtsachter) met de hand

  • Wat doe ik bij pech of schade van een deelauto?

    Wat moet ik doen als ik pech heb met de deelauto?
    Dat is natuurlijk heel vervelend. Bel dan direct met de Reisbalans klantenservice op 088 – 934 34 56.

    Zorg dat u een veilige plek zoekt voor de auto, en voor uzelf. Op de snelweg dient u altijd achter de vangrail te gaan staan. Neem telefonisch contact op met Reisbalans om pechhulp in te schakelen. We zijn 24/7 bereikbaar. Onze hulpdienst gaat aan de slag om een oplossing te voor u te  vinden.

    Wat moet ik doen als ik schade heb gereden waarbij geen andere weggebruikers zijn betrokken?
    Schade is altijd vervelend, hopelijk is er niemand gewond. Als dat wel het geval is bel dan direct 112!

    Indien u tijdens de rit schade hebt opgelopen of veroorzaakt, bel dan altijd met onze klantenservice via: 088 – 934 34 56. Wij staan 24/7  voor u klaar!

    1. Maak één of meer foto‘s van de situatie en de auto, wanneer mogelijk met kenteken van de auto
    2. Mail deze foto’s en overige informatie naar info@reisbalans.nl met als onderwerp ‘Schade’en het kenteken
    3. Gaat het om inbraak- en diefstalschade? Doe aangifte bij de politie via politie.nl
    4. Kunt u niet meer verder rijden? Bel dan met de klantenservice via 088 – 934 34 56

    Wat moet ik doen als ik schade heb gereden waarbij twee partijen zijn betrokken?
    Schade is altijd vervelend, hopelijk is er niemand gewond. Als dat wel het geval is bel dan direct 112!

    Indien u tijdens de rit schade hebt opgelopen of veroorzaakt, bel dan altijd met onze klantenservice via: 088 – 934 34 56. Wij staan 24/7  voor u klaar!

    1. Maak een foto van de situatie, de auto en de auto van de andere partij, wanneer mogelijk met kentekens van beide auto’s
    2. Vul samen met de andere partij het Europees schadeformulier in. Deze kunt u vinden in het dashboard kastje
    3. Stuur het Europees schadeformulier samen met de foto’s op per post

    Ik heb schade voorafgaand van mijn autorit, wat nu?
    Controleer voorafgaand van uw autorit de deelauto op schade. De app vraagt bij de start van de rit of er schade is gereden. Wanneer de auto schade heeft controleer dan in het schadeoverzicht of deze al bekend is. Is de schade niet bekend? Neem dan voordat u wegrijdt contact op met onze klantenservice via 088-9343456. Wij kunnen controleren hoe laat de auto is gestart en hoe laat er is gebeld. Zo weten we zeker dat de schade niet door u is veroorzaakt.

    Inbraak- en diefstalschade
    Gaat het om inbraak- en diefstalschade? Doe dan aangifte bij de politie via www.politie.nl.

  • Wat gebeurt er als ik een verkeersovertreding heb gemaakt met een deelauto?

    U bent aansprakelijk voor onderstaande kosten wanneer u een verkeersovertreding maakt een bekeuring krijgt. Reisbalans mag aan de werkgever melden wie ten tijde van de verstrekte boete het rijtuig heeft gereserveerd.

    • Bekeuring
    • Administratiekosten
    • Eventuele bijkomende kosten voor het repatriëren van de fiets of auto
  • Hoe zijn de deelauto’s verzekerd?

    De auto is verzekerd, inclusief een ongevallen-inzittendenverzekering voor de inzittenden. De verzekering is geldig voor het aantal personen dat een veiligheidsgordel kan dragen in de deelauto.

  • Hoe reserveer ik een deelfiets?
    1. Open de Reisbalans app en klik in het Menu op Deelvervoer
    2. Klik op de + onderin in het scherm
    3. Selecteer een stardatum en tijd. Let op! Deze reservering mag niet in het verleden zijn.
    4. Selecteer een einddatum en tijd
    5. Kies een beschikbare deelfiets
    6. Maak de reservering aan door op Bevestig reservering te klikken
    7. Ziet u geen Deelvervoer? Start de Reisbalans opnieuw op!
  • Hoe beëindig ik de reservering van een deelfiets?
    1. Breng de deelfiets terug op de thuislocatie.
    2. Laad de accu altijd op
    3. Open de Reisbalans app en klik in het Menu op Deelvervoer
    4. Klik op uw reservering
    5. Klik op de groene knop met Verbinden
    6. Vergrendel de fiets door op de blauwe knop met Vergrendelen te klikken en het fietsslot met de hand dicht te doen
    7. Beëindig de reservering door op Reservering stoppen te klikken
    8. Bevestig dit
  • Hoe kan ik mijn reservering wijzigen of annuleren?

    Hoe kan ik een reservering wijzigen?
    Dit kunt u niet zelf doen. Bel voor het wijzigen van een reservering altijd met de Reisbalans klantenservice: 088 – 934 34 56.

    Hoe kan ik een reservering annuleren?
    Dit kunt u zelf doen in de Reisbalans app, mits de reservering nog niet is ingegaan.  Reserveer alleen een fiets als u deze echt nodig heeft. U benadeelt mogelijk anderen door vlak voor vertrek de reservering te annuleren.

  • Hoe haal ik een deelfiets van het slot?

    De fiets opent u met de Reisbalans app. Nadat u een reservering heeft gemaakt kunt u in de app de fiets openen. U zal zien dat het slot van de fiets openspringt.

    1. Zet Bluetooth aan op uw mobiele telefoon
    2. Open de Reisbalans app en klik in het Menu op Deelvervoer
    3. Klik op uw huidige reservering
    4. Klik op de groene knop met Reservering starten als deze nog niet gestart is
    5. Klik op de groene knop met Verbinden
    6. Ontgrendel de fiets door op de blauwe knop met Ontgrendelen te klikken
    7. Lukt het niet? Zet Bluetooth uit en weer aan of start de Reisbalans app opnieuw op
  • Hoe moet ik een elektrische deelfiets opladen?

    Hoe laad ik de elektrische fiets op?
    De elektrische fiets beschikt over een uitneembare accu. Deze accu kan opgeladen worden doormiddel van een stekker met een normale 230V aansluiting.

    Hoe lang duurt het voor de elektrische fiets is opgeladen?
    Hoe lang het duurt voor uw elektrische fiets is opgeladen hangt van het type lader af. Een overzicht staat in de tabel hieronder.

    Type charger 50% oplading 100% oplading
    Compact charger 2,5 uur 6,5
    Standard charger 1,5 uur 3,5 uur
    Fast charger 1 uur 2,5 uur

     

    Moet ik de accu elke keer opladen voor gebruik?
    Dit is in principe niet nodig. Zelfs na lange opslag kan de elektrische fiets weer worden gebruikt zonder dat de accu moet worden opgeladen. Bosch adviseert de elektrische fiets weg te zetten voor opslag met een laadtoestand ca. 30 tot 60%.

    Hoe kan ik de levensduur van de accu vergroten?

    • Geringe belasting van de accu
    • Opslag van de accu bij een temperatuur tussen de 0 en 20 ⁰C
    • Opslag in een ca. 30 tot 60% opgeladen toestand
    • Parkeren van de elektrische fiets in de schaduw of koele ruimte
  • Wat doe ik bij pech of schade van een deelfiets?

    Wat moet ik doen als de (elektrische) fiets een lekke band heeft?
    Dat is natuurlijk heel vervelend. Ondanks dat de fietsen zijn uitgerust met anti-lek banden, kan het gebeuren dat u de fiets aantreft met een lekke band. Bel dan direct met de Reisbalans klantenservice op 088 – 934 34 00. De medewerkers van de klantenservice kunnen uw reservering omboeken en schakelen vervolgens iemand in die de fiets komt repareren.

    Wat moet ik doen als de (elektrische) fiets stuk is?
    Dat is natuurlijk heel vervelend. Bel dan direct met de Reisbalans klantenservice op 088 – 934 34 56. De medewerkers van de klantenservice kunnen uw reservering omboeken en schakelen vervolgens iemand in die de fiets komt repareren.

    Wat moet ik doen als de fiets beschadigd is?
    Bel dan direct met de Reisbalans klantenservice op 088 – 934 34 56. De medewerkers van de klantenservice kunnen uw reservering omboeken en schakelen vervolgens iemand in die de fiets komt repareren.

  • Wat gebeurt er als ik een verkeersovertreding heb gemaakt met een deelfiets?

    U bent aansprakelijk voor onderstaande kosten wanneer u een verkeersovertreding maakt een bekeuring krijgt. Reisbalans mag aan de werkgever melden wie ten tijde van de verstrekte boete het rijtuig heeft gereserveerd.

    • Bekeuring
    • Administratiekosten
    • Eventuele bijkomende kosten voor het repatriëren van de fiets of auto
  • Hoe zijn de deelfietsen verzekerd?

    Alle e-bikes zijn tegen Casco- & WA-schade en diefstal verzekerd via ENRA verzekeringen. Wij hanteren geen eigen risico bij een niet verwijtbare schade.

  • Hoe kan ik tanken met mijn mobiliteitskaart?

    Met uw mobiliteitskaart kunt u overal in Nederland tanken. De Reisbalans kaart werkt hetzelfde als een gewone tankkaart. U gebruikt deze bij de kassa van het tankstation om af te rekenen of bij de terminal in geval van een onbemand tankstation. Volg onderstaande stappen voor het afrekenen van uw brandstofkosten:

    1. Onthoud uw kilometerstand bij het verlaten van de auto (deze moet u invoeren bij het afrekenen).
    2. Reken na het tanken af met uw mobiliteitskaart (of vóóraf ingeval van onbemande tankstations).
    3. Steek uw kaart in het PIN-apparaat en voer de kilometerstand en pincode in. De pincode voor het tanken heeft u aangemaakt bij uw registratie voor de mobiliteitskaart.
    4. U heeft nu betaald. Uw tanktransactie ziet u terug in uw portal en de app.

    Let op! Het is niet mogelijk om met uw mobiliteitskaart in het buitenland af te rekenen. Declareer uw buitenlandse tankbon(nen) via Reisbalans. De uitbetaling geschiedt via uw werkgever.

  • Ik ben de pincode voor het tanken vergeten, wat nu?

    Tijdens uw registratie heeft u uw viercijferige pincode gekozen. Als u uw pincode bent vergeten kunt u contact opnemen met de klantenservice. Indien u 3 keer de verkeerde pincode heeft, gebruikt wordt uw mobiliteitskaart tijdelijk geblokkeerd voor tanken. Na 24 uur kunt u met de juiste pincode weer betalingen doen.

  • Hoe kan ik gebruik maken van Carwash?

    Met uw mobiliteitskaart kunt u ook gebruikmaken van Carwash. Met meer dan 1.100 aangesloten carwash locaties is er altijd wel een carwash in de buurt waar u terecht kunt met de tankpas van Travelcard. Om het u gemakkelijk te maken kunt u met de locator voor de smartphone gemakkelijk een carwash in de buurt vinden. Of klik hier voor de lijst met Carwash locaties.

    Het afrekenen van carwash met de tankpas is heel gemakkelijk. Net als bij het afrekenen van brandstof voert u bij het afrekenen de pincode en eventueel de kilometerstand in.

  • Hoe werkt elektrisch laden met een Enecodruppel?

    Als u elektrisch mag laden met een Enecodruppel, dan kunt u deze gebruiken bij alle openbare laadpalen en bij Eneco privé laadpalen.

    Heeft u een privé laadpaal van een andere leverancier? Dan verzoeken wij u contact op te nemen met de leverancier om uw laadpaal open te laten stellen voor Eneco.

    Elektrisch laden doet u zo:

    1. Parkeer uw auto bij een laadpaal
    2. Koppel de laadpaal aan uw auto. Bij de meeste laadpalen zal er een groen licht verschijnen als de koppeling goed is. Bij rood licht is er een storing en is laden niet mogelijk.
    3. Houd de druppel voor de aangegeven plaats op de laadpaal en wacht tot de lampjes blauw kleuren. Dit is de indicatie dat het laden is gestart.
    4. Ontgrendel bij terugkomst de laadpaal met de druppel en koppel de laadkabel los.
  • Hoe werkt parkeren op straat met Reisbalans?

    Voor de parkeerdienst maakt Reisbalans gebruik van Yellowbrick.

    Yellowbrick is een betaaldienst voor parkeren aan de straat. Met Yellowbrick is het niet meer noodzakelijk bij een parkeerautomaat een kaartje te kopen. U kunt nu heel eenvoudig met de app van Yellowbrick betaald parkeren aan de straat. Bovendien hoeft u nu ook niet meer vooraf in te schatten hoelang u gaat parkeren. U betaalt alleen voor de periode dat u parkeert.

    Als uw werkgever straatparkeren voor u heeft aangevraagd hoeft u nog maar een paar dingen te doen om Yellowbrick straatparkeren te kunnen gebruiken:

    1. Download de Yellowbrick app in de App-store, Play store of Windows Phone store
    2. Open vervolgens de Reisbalans app of de Reisbalans portal en ga naar ‘Parkeren’ in de linker navigatiebalk op de pagina
    3. Hier ziet u de parkeermogelijkheden die u heeft, een daarvan is Yellowbrick, met de mogelijkheid ‘vraag wachtwoord op’. Daar klikt u op.
    4. Er verschijnt een scherm waarin u nogmaals uw ‘Mijn Reisbalans wachtwoord’ invoert, u krijgt dan het wachtwoord dat gebruikt kan worden in de Yellowbrick app
    5. Open de Yellowbrick app
    6. In de Yellowbrick app gaat u naar ‘inloggen’, voer vervolgens bij ‘Klantnummer’* uw Yellowbrick gebruikersnaam in, deze staat in uw Reisbalans app en portal bij het Yellowbrick wachtwoord
    7. Bij ‘Wachtwoord’ voert u het wachtwoord in dat u in stap 4 hebt gekregen

    De app is nu klaar voor gebruik. U kunt vervolgens het juiste kenteken ingegeven van de auto waarmee u wilt parkeren.

    *Yellowbrick klantnummer
    Uw Yellowbrick klantnummer (MFB xxxx) kunt u vinden in uw portal:

    1. U logt in bij de Reisbalans portal met uw zakelijke e-mailadres en uw Reisbalans wachtwoord;
    2. In de linker menubalk klikt u op ‘Parkeren’;
    3. In het volgende scherm ziet u uw Yellowbrick klantnummer.

    Let op! Het duurt enige tijd voordat uw klantnummer zichtbaar is nadat deze is aangevraagd

  • Hoe werkt parkeren in een garage of op een P&R terrein met Reisbalans?

    Met uw mobiliteitskaart kunt u parkeren bij de P&R-parkeerterreinen en parkeergarages van Q-park. Hier vindt u een overzicht van de parkeerterreinen. Het werkt als volgt:

    Inrijden

    • Steek de mobiliteitskaart in de creditcardlezer (het systeem registreert tijdstip van inrijden).
      Let op: De apparatuur van Q-Park is erg gevoelig, zorg er daarom voor dat u uw mobiliteitskaart op de juiste manier insteekt! Enkele tips:

      • Controleer of de magneetstrip aan de juiste zijde zit. De magneetstrip moet aan de rechterzijde zitten. Als u uw mobiliteitskaart insteekt met uw duim op de pasfoto steekt u deze correct in (de foto zit aan de bovenzijde aan uw kant van de kaart)
      • Steek de kaart rustig, in een vloeiende beweging in de kaartlezer
      • Steek de kaart recht in de automaat (volledig horizontaal)
      • Laat de kaart enkele seconden in de kaartlezer zitten voordat u deze er weer uithaalt.
    • Neem uw mobiliteitskaart uit.
    • De slagboom gaat open. U kunt parkeren.

     Uitrijden

    • Bij de uitrit steekt u de mobiliteitskaart in de kaartlezer (het systeem berekent het tijdstip van uitrijden en de parkeerkosten).
      Let op: Heeft u een treinreis met NS gemaakt? Dan krijgt u korting bij Q-Park, u moet dan uw mobiliteitskaart éérst voor de kaartlezer van de uitrijterminal houden en daarna insteken in de kaartlezer (zie hieronder voor meer informatie over korting bij Q-Park).
    • Neem de mobiliteitskaart uit de kaartlezer.
    • De slagboom gaat open. U kunt uitrijden.

    Openstaande slagboom?

    Biedt uw mobiliteitskaart ook aan als de slagboom open staat!
    U dient bij het in- en uitrijden altijd uw kaart aan te bieden bij de slagboom, ook wanneer deze al openstaat.

    Als u bij het inrijden uw kaart niet aanbiedt, wordt niet geregistreerd dat u bent binnengereden en dit heeft tot gevolg dat u niet meer kunt uitrijden.
    Mocht de slagboom openstaan bij het uitrijden en u biedt uw kaart niet aan, wordt de transactie niet afgesloten en blijven de kosten doorlopen.

    Hulp nodig bij het in- of uitrijden?
    Druk op de informatiebutton* op de terminal waar u de mobiliteitskaart invoert. Houdt uw mobiliteitskaart bij de hand. Een medewerker van Q-Park helpt u verder. Geef bij de medewerker aan dat u gebruik maakt van Yellowbrick, uw Yellowbricknummer vindt u op de voorzijde van uw mobiliteitskaart.
    * De informatiebutton staat 24 uur per dag in verbinding met Q-Park.

    Verantwoorden van gebruik

    Heeft u gebruik gemaakt van een P&R-parkeerterrein, dan ziet u dit vanzelf terug in Reisbalans. Vergeet niet om het gebruik ervan in Reisbalans te verantwoorden.

    Korting bij Q-Park

    Na een NS treinreis krijgt u korting op het tarief van een Q-Park P+R terrein. De korting wordt uitsluitend toegekend als u met uw mobiliteitskaart heeft gereisd met NS. Om dat te laten controleren houdt u bij het uitrijden eerst uw mobiliteitskaart voor de kaartlezer van de Q-Park uitrijterminal. Daarna steekt u de mobiliteitskaart in de gleuf voor betaalkaarten om af te rekenen. De korting wordt dan automatisch verrekend.

  • Hoe gebruik ik Greenwheels met Reisbalans?

    Indien uw werkgever ervoor heeft gekozen om Greenwheels voor u beschikbaar te stellen, hoeft u zelf geen abonnement bij Greenwheels af te sluiten; u maakt via Mijn Reisbalans uw Greenwheels account aan. Nadat u uw account via Mijn Reisbalans heeft geactiveerd kunt u bij Greenwheels een auto reserveren en gebruiken.

    Activeren van Greenwheels via Mijn Reisbalans
    Om gebruik te kunnen maken van Greenwheels heeft u een mobiliteitskaart nodig waarop het product Greenwheels beschikbaar is. U kunt in uw portal zien of dit product op verzoek van uw werkgever is aangezet.

    • Ga in uw portal naar de optie mobiliteitskaarten in de linker navigatie op de pagina en klik vervolgens op bekijken.
    • In het tabblad Greenwheels is de knop ‘Greenwheels registreren’ zichtbaar. Wanneer u op deze knop klikt, krijgt u een scherm waarop u uw gegevens kunt invullen (o.a. uw rijbewijsnummer).
    • Na registratie ontvangt u binnen 24 uur een e-mail waarmee u de registratie kunt afronden. U wordt hiervoor doorverwezen naar een Greenwheels-registratiepagina.
    • Op deze Greenwheels-registratiepagina voert u een door u zelf gekozen wachtwoord en PIN-code in en rond u uw registratie af.

    Een Greenwheels auto reserveren
    Nadat u Greenwheels via uw Reisbalans account heeft geactiveerd kunt u bij Greenwheels een auto huren:

    • Op www.greenwheels.nl of met de Greenwheels app kunt u een auto reserveren.
    • Kies op de kaart een auto, selecteer het tijdstip waarop u de auto nodig heeft en druk op “Reserveer nu”.
    • Log in met uw zakelijk e-mailadres en wachtwoord.
    • Indien gewenst kunt u nu een notitie en bestemming aan de reservering toevoegen. Ook bevestigt u nu de reservering.

    Een Greenwheels auto gebruiken

    U vindt hier de basis informatie voor het gebruiken van een Greenwheels auto, voor meer informatie kunt u terecht bij Greenwheels.

    • Open de auto door uw mobiliteitskaart tegen de kaartlezer op de voorruit te houden of maak gebruik van de Greenwheels app of mobiele website.
    • Pak de boordcomputer uit het dashboardkastje en voer uw viercijferige pincode in.
    • Pak de automap uit het dashboardkastje. Hierin staan de al bij Greenwheels bekende schades. Loop een rondje om de auto en controleer deze. Heeft u een nieuwe schade? Of is de auto niet schoon? Geef dit dan door aan Greenwheels op 088 2100100.
    • Beantwoord de vragen die op de boordcomputer verschijnen. Pak de sleutel onderuit de boordcomputer. U kunt de auto nu starten en wegrijden.

    Tanken

    • Pak wanneer u de motor heeft uitgezet de boordcomputer en haal de tankpas eruit.
    • Op het display verschijnt de pincode van de tankpas.
    • Onthoud deze samen met de kilometerstand (deze moet u invoeren bij het afrekenen).
    • Open de tankdop met de contactsleutel en start het tanken.
    • Reken af met de Greenwheels tankpas en volg de instructies op de terminal. Antwoord bij de vraag of de auto vervangend vervoer is met “nee”.
    • Stop de tankpas altijd terug in de boordcomputer.

    Uw rit beëindigen
    Bij een tussenstop sluit u de auto gewoon af met de sleutel. Als u terug bent op het uitgiftepunt, steekt u de sleutel weer terug in de boordcomputer. Sluit de auto
    vervolgens af door uw mobiliteitskaart tegen de kaartlezer op de voorruit te houden of sluit de auto af met de Greenwheels app of mobiele website.

    (Verkeers)boetes
    Door het in gebruik nemen van een Greenwheels auto gaat u akkoord met de voorwaarden van Greenwheels. Eventuele boetes en/of schades die ontstaan door het niet volgen van de verkeersregels en/of het niet volgen van de instructies van Greenwheels kunnen door uw werkgever op u worden verhaald.

  • Hoe reserveer ik een taxi met Reisbalans?

    Indien u van uw werkgever gebruik mag maken van een taxi, kunt u een reservering maken bij onze klantenservice per telefoon of e-mail.

    Reserveer uw taxi minimaal één uur van te voren per telefoon. U kunt ons per telefoon 24/7 bereiken op 088 – 934 34 56.
    Indien u een reservering wilt maken per e-mail ontvangen wij deze graag minimaal één werkdag van te voren bij onze klantenservice via klantenservice@reisbalans.nl.