De mobiliteit van medewerkers is bij veel bedrijven verantwoordelijk voor een groot deel van de totale uitstoot: maar liefst 45 procent van de CO2-uitstoot van bedrijven komt voort uit de mobiliteit van medewerkers, en daarvan bestaat 86 procent uit woon-werkverkeer. Medewerkers verwachten steeds vaker van hun werkgever dat zij werken aan het verduurzamen van bedrijfsprocessen. Daarnaast moeten organisaties voldoen aan steeds meer regels op het gebied van duurzaamheid vanuit de Overheid.
Daarom is het belangrijk om iets te doen aan de uitstoot uit het woon-werkverkeer. Met de juiste aanpak kan een groot deel van die uitstoot relatief gemakkelijk voorkomen worden, zonder daarmee in te leveren op het reiscomfort van de medewerkers. In dit artikel gaan wij in op de manieren waarop je als werkgever de mobiliteit van je medewerkers kunt verduurzamen én gemakkelijker kunt maken.
Begin met een duurzaam mobiliteitsbeleid
Er zijn veel verschillende manieren waarop je de mobiliteit van je medewerkers kunt verduurzamen. Je kunt ervoor kiezen om te faciliteren in duurzaam vervoer, maar je kunt ook meer inzetten op het reisgedrag van je medewerkers. Om ervoor te zorgen dat je als werkgever altijd voor de juiste middelen kiest als het gaat om mobiliteit, is het belangrijk om dit soort keuzes vast te leggen in een mobiliteitsbeleid. Om je te helpen met de juiste keuzes voor jouw mobiliteitsbeleid geven we hieronder een aantal opties.
1. Faciliteer duurzame vervoermiddelen
Om je medewerkers duurzamer naar kantoor te laten reizen, is de eerste stap het faciliteren van middelen die zij daarvoor nodig hebben. Investeer daarom in duurzame vervoermiddelen die zij kunnen gebruiken voor woon-werkverkeer. Denk bijvoorbeeld aan een elektrische (lease) auto of een fiets van de zaak. Of beter nog: geef jouw medewerkers toegang tot het openbaar vervoer. Om ook te kunnen voorzien in het laatste stukje van de reis kun je ook zorgen voor toegang tot deelvervoersdiensten als Check en Greenwheels.
2. Zorg voor flexibiliteit en comfort
Met het verduurzamen van je mobiliteitsbeleid zorg je natuurlijk voor minder uitstoot als gevolg van woon-werkverkeer. Maar daarnaast zorgt datzelfde beleid ook voor meer flexibiliteit en reiscomfort voor je medewerkers. Het bieden van verschillende manieren van reizen geeft de medewerker bijvoorbeeld de mogelijkheid om af en toe met de trein te reizen en tijdens de reis te werken. Of om waar mogelijk de fiets te pakken. Wanneer een auto beter past bij de rit, kan de medewerker gebruikmaken van een deel- of poolauto. Het aanbieden van al deze opties zorgt ervoor dat de medewerker flexibel is en de mogelijkheid heeft om op de meest comfortabele manier te reizen.
Naast flexibiliteit in vervoermiddelen, is het goed om je medewerkers ook flexibiliteit te bieden in werktijden en/of thuiswerkdagen. Zo voorkom je dat al je medewerkers op spitsmomenten in de auto of het OV zitten en draag je minder bij aan files en drukte in de trein. Als werkgever kun je hier concreet aan bijdragen door bijvoorbeeld belangrijke fysieke vergaderingen waar veel collega’s bij moeten zijn niet op de dinsdag en de donderdag in te plannen, zodat je medewerkers op die drukste dagen van de week niet per se naar kantoor hoeven te reizen. De flexibiliteit die je op die manier biedt ontlast niet alleen het milieu én het fileprobleem, maar zorgt voorál bij je medewerkers voor meer reiscomfort.
3. Zet in op gedragsverandering
Het is niet makkelijk om medewerkers aan te zetten tot duurzaam reisgedrag, dus hoe neem je ze hierin mee? Je kunt natuurlijk je medewerkers wijzen op het belang van verduurzaming, ze meenemen in de duurzaamheidsdoelstellingen van de organisatie en ze laten zien hoe ze op die manier bijdragen aan een beter klimaat en een kleinere voetafdruk van de organisatie. Nu steeds meer medewerkers het belangrijk vinden dat werkgevers hier actief mee bezig zijn, is het meenemen van de medewerker hierin een goede manier om ze aan te zetten tot duurzamer reisgedrag.
Een andere goede manier om medewerkers te stimuleren om duurzamer te reizen, is door het gebruik van ‘incentives’. Dit kan een financiële stimulans zijn, maar ook iets anders waarmee medewerkers gestimuleerd worden om bijvoorbeeld wat vaker de auto te laten staan. Een voorbeeld hiervan is het gebruik van een variabele reiskostenvergoeding, waarbij je een hogere kilometervergoeding geeft voor fietskilometers, dan autokilometers. Of introduceer een programma waarin medewerkers punten kunnen sparen op basis van hun reisgedrag, die ze kunnen inwisselen tegen bijvoorbeeld extra vakantiedagen of iets anders.
Zorg voor een beleid dat past bij je organisatie
Zoals hierboven te zien is, zijn er veel verschillende manieren om het mobiliteitsbeleid van jouw organisatie te verduurzamen. En er zijn nog veel meer manieren die hier nog niet eens benoemd zijn. Maar hoe weet je dat je als organisatie de juiste keuzes maakt?
Het belangrijkste is dat je een mobiliteitsbeleid hanteert dat past bij jouw organisatie. De locatie van kantoor en de afstand waarop mensen wonen hebben bijvoorbeeld invloed op wat de beste keuze is voor jouw organisatie, maar bijvoorbeeld ook het aantal medewerkers en de beschikbaarheid van deelvervoersdiensten in de buurt. Daarom is het belangrijk om medewerkers te betrekken bij het opstellen van je mobiliteitsbeleid. Zorg dat je weet wat er speelt, leg uit welke keuzes je maakt en belangrijker: waarom je bepaalde keuzes maakt. Door middel van enquêtes onder medewerkers en voorlichtingsdagen kun je draagvlak creëren, waardoor ook de uitrol van je mobiliteitsbeleid straks makkelijker verloopt.