In gesprek met klant ANWB

Sinds december 2020 is de ANWB klant bij Reisbalans, nadat in 2018 werd besloten het mobiliteitsbeleid te vernieuwen. Onder het mom van ‘practice what you preach’ moest het nieuwe mobiliteitsbeleid van de ANWB bijdragen aan diens triple zero ambitie: nul verkeersdoden, nul emissie en nul file. Medewerkers moesten enthousiast worden van het nieuwe beleid en het moest daarnaast kostenefficiënt en uitlegbaar zijn aan de leden van de ANWB.

Aan de hand van bovenstaande wensen stelde de ANWB een nieuw mobiliteitsbeleid op, waarin flexibiliteit en keuzevrijheid centraal stonden. Reisbalans ging in gesprek met Simone Eeken van de ANWB om meer te weten te komen over hun vooruitstrevende mobiliteitsbeleid en hun keuze voor Reisbalans als partner.

ANWB-auto

ANWB-Simone

Een duurzaam mobiliteitsbeleid op het juiste moment

Simone Eeken: ‘Wij zijn gestart met een nieuw mobiliteitsbeleid vanuit twee grote signalen: de eerste was het akkoord van Parijs en onze commitment richting ‘anders reizen’, en de tweede was dat wij ofwel zouden verhuizen naar een ander kantoor binnen Den Haag, ofwel zouden verbouwen, wat betekende dat we er qua aantal parkeerplekken op achteruit zouden gaan.’ Het was tijd voor een nieuw mobiliteitsbeleid dus.

 

Vrijheid en flexibiliteit voor medewerkers

‘De basis voor het nieuwe mobiliteitsbeleid is flexibiliteit en keuzevrijheid’, vertelt Simone. Werknemer krijgen bijvoorbeeld vrijheid in hun keuze voor thuiswerken of werken op kantoor, reizen met de trein of met de auto. Daarnaast wilde de ANWB ook duurzaam reizen aanmoedigen, zowel voor werk als privé. Simone: ‘we vergoeden elke kilometer die de werknemer reist. Het maakt voor medewerkers dus niet meer uit of ze met het OV gaan, of dat ze de auto pakken of dat ze de fiets pakken.’

 

Bij het vinden van een partner staat veiligheid voorop

Bij de zoektocht naar een geschikte partner was voor de ANWB de veiligheid van het systeem heel belangrijk. Simone: ‘daarvoor hebben wij gekozen voor Reisbalans. We hebben onder andere pentesten en DPIA’s gedaan, om te kijken of zij daarin een betrouwbare partner konden zijn. En één van de pré’s van Reisbalans was de mogelijkheid tot een Single Sign On-koppeling.’

Ook vond de ANWB het belangrijk dat Reisbalans maatwerk kon bieden in haar oplossing. ‘Wij vonden het belangrijk dat het een geautomatiseerd proces werd. En dat automatisch binnenhalen (van de data, red.), dat is maatwerk. Dat houdt in dat alle vergoedingen – thuiswerkvergoeding , woon-werkvergoedingen en declaraties van zakelijke ritten- direct naar de medewerkers worden uitbetaald, maar dat ze ook op het loonstrookje terechtkomen en dat de vergoedingen landen op de juiste kostenplaats in de financiële administratie’, vertelt Simone.

 

Wat maakt Reisbalans onderscheidend?

Simone: ’wat Reisbalans heel mooi heeft is het product voor medewerkers. Dus medewerkers kunnen hun ritten of hun thuiswerkdagen registreren. Dat kunnen ze met de app of met de website doen. Werkt supereenvoudig.’

 

Samenwerken met Reisbalans volgens de ANWB

‘We zijn in december 2020 gestart met Reisbalans met de implementatie. En dat is best een complex en intensief proces geweest. Je hebt organisatie instellingen, je hebt budgetgroep instellingen, je hebt verrekeningen, eindverrekeningen, dus er zijn veel facetten die je met Reisbalans gaat inzetten. En ik moet echt zeggen dat Reisbalans daar enorm veel effort op inzet om dat voor jou goed mogelijk te maken.’

 

Bekijk hier het hele verhaal van ANWB:

Net als de ANWB jouw mobiliteitsbeleid samen vormgeven?

Vul het formulier hieronder in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.